7 Září 2021
Správná údržba kompresoru je nezbytná pro zachování plné účinnosti tohoto důležitého přístroje, protože je velmi užitečný v různých situacích. Kompresor se skládá ze tří základních součástí: vlastního bloku kompresoru, který je tvořen válcem s pístem poháněným elektromotorem, nádrží na stlačený vzduch a dávkovací a řídicí jednotkou. Vnitřní tlak kompresoru lze detekovat pomocí speciálního manometru. Ty nejlepší modely jsou vybaveny dvěma manometry: jeden ukazuje tlak v nádrži, druhý na výstupu. To lze nastavit pomocí speciálního knoflíku v závislosti na potřebě vzduchu. Kapacita nádrže (6, 24, 100 litrů a více) určuje dostupnou rezervu vzduchu. Velmi běžné jsou kompresory s 24litrovou nádrží, které jsou vhodné pro střední použití. Hmotnost této třídy kompresorů se pohybuje mezi 15 a 30 kg a jeho celkové rozměry mohou být srovnatelné s kufry střední velikosti. Kompresor je sice robustní a odolný přístroj, ale pečlivá údržba je pro jeho správnou funkci velmi důležitá. Vnější konstrukci kompresoru je třeba pravidelně čistit vydatným proudem stlačeného vzduchu, zatímco kola, která mu umožňují pohyb, by měla být mazána víceúčelovým přípravkem WD-40 Multi Use Product. Údržbu kompresoru snadno a rychle?
Kompresor stlačuje vzduch, který nasává z okolního prostředí. Protože prach ve vzduchu může poškodit kompresorovou jednotku, je zařízení vybaveno vstupním filtrem. Pro efektivní údržbu kompresoru pravidelně otevírejte nádobu filtru a vyjímejte filtr. Filtrační vložka se obvykle čistí tlakovým vzduchem nebo mytím. Naopak, pokud se filtr zdá být příliš zanesený nebo roztrhaný, bude nutné jej vyměnit.
Píst, který provádí kompresi, a pohyblivé části jsou neustále mazány speciálním olejem, který je v příslušné nádrži. Víčko nádrže má měrku, která vám umožní určit přítomné množství. Pokud je oleje málo, dolijte jej. Různí výrobci doporučují různé oleje. Obecně vhodné pro údržbu kompresorů jsou multigrade automobilové oleje. Pokud se vám zdá olej příliš tmavý, špinavý a/nebo hustý, kompletně jej vyměňte. Tuto kontrolu je nutné provést po prvních 100 hodinách provozu. Následně provádějte kontrolu po každých 50 hodinách používání.
Stlačení vzduchu nevyhnutelně vytváří kondenzaci, která se hromadí na dně nádrže. Nejméně jednou za tři měsíce musí být kondenzát vypuštěn pomocí příslušného šroubového ventilu umístěného pod nádrží. To je velmi důležité, protože tvorba kapaliny v nádrži může vést k vnitřním oxidačním jevům, které z dlouhodobého hlediska mohou vážně ovlivnit stěny samotné nádrže. Někdy může být ventil mírně zoxidovaný a nejde odšroubovat, v takovém případě je nejlepší k jeho uvolnění použít víceúčelový přípravek WD-40 Multi Use Product. Tento úkon se provádí pouze tehdy, když je nádrž zcela prázdná.
Tlakový spínač je vnitřní prvek řízení tlaku v nádrži: když tlak dosáhne přednastavené úrovně, tlakový spínač vypne napájení a motor se zastaví. Když tlak po použití klesne, tlakový spínač restartuje motor. Pravidelně jej kontrolujte pohledem na tlakoměr, kdy se vypíná a zapíná, a na tlaky uvedené v návodu k obsluze a údržbě. Pokud tyto hodnoty nekorespondují, lze maximální tlak (který způsobuje vypnutí) nastavit šroubem umístěným uvnitř skříně tlakového spínače, přičemž přístup k němu získáte odstraněním samotného pouzdra.
Ventil, který reguluje tlak výstupního vzduchu, je vybaven manometrem a nastavitelným otočným knoflíkem. Chcete-li zkontrolovat jeho účinnost, nejprve jej úplně zavřete: manometr musí ukazovat nula barů. Poté jej nastavte na maximální otevření: manometr musí ukazovat stejný tlak jako tlak indikovaný manometrem tlakového spínače. Pokud se tyto údaje liší, je nutné ventil vyměnit. Ti zkušenější se mohou pokusit jej rozebrat a ošetřit vnitřní součásti víceúčelovým přípravkem WD-40 Multi Use Product.
Tyto koncovky (pistole, nafukovací trysky a další) mají „rychlospojku“ k napojení na přívodní hadici vzduchu. Spojka vyžaduje mazání: obecně (není-li výrobcem uvedeno jinak) minimální množství oleje, které s sebou nese stlačený vzduch, je dostačující (jedná se o mazací olej kompresorových mechanismů). Nejlepší je však pravidelně mazat všechna šroubová spojení a spojky víceúčelovým přípravkem WD-40 Multi Use Product, který je udrží v čistotě a ochrání je také před oxidací. Před zapnutím nástrojů, které byly neaktivní po dlouhou dobu, je také vhodné je vždy uvnitř namazat víceúčelovým přípravkem WD-40 Multi Use Product.
Odmítnutí odpovědnosti
Znázorněné a popsané použití pro víceúčelové produkty WD-40 byly poskytnuty společnosti WD-40 samotnými uživateli. Tato použití nebyla testována společností WD-40 a nestanovují doporučení společnosti WD-40, jak produkty užívat. Při každém použití produktu WD-40 by měl být brán v potaz selský rozum. Vždy se řiďte instrukcemi a berte na vědomí varování na obale.
28 Srpen 2020
22 Duben 2021
© 2025 WD-40 Company.
Všechna práva vyhrazena