26 Listopad 2021
Existuje několik důvodů, proč možná budete muset vyměnit brzdové lanko vašeho kola, ale je to obvykle kvůli opotřebení nebo prasknutí. Brzdová lanka jízdních kol jsou vyrobena z ocelových vláken a jsou velmi odolná: na jednom konci je kovová koncovka, která může být sférická nebo válcová, což umožňuje lanku pevné připojení k brzdové páce. Lanko je vystaveno značnému namáhání a dříve nebo později může vykazovat známky opotřebení. Lanka se obvykle třepí v blízkosti svorky, která je spojuje s brzdami nebo u páky, nebo se mohou roztřepit nebo zlomit podél dráhy v pouzdru. Další častý problém se vyskytuje u kol, která nebyla měsíce používána a jejichž brzdová lanka a pouzdra nebyly při skladování dostatečně vysušeny a namazány. V těchto případech může uvnitř pláště dojít k oxidaci: lanko špatně klouže, brzdění „vadne” a páka se špatně ovládá. V těchto situacích je nutné vyměnit lanka a někdy dokonce i jejich pouzdra.
Kola, jejichž brzdový systém je vyroben z ocelových lanek (a tedy není hydraulický), mohou mít tři typy brzd:
To nevede k žádným zvláštním rozdílům, pokud jde o výměnu lanka brzdy jízdního kola, ale liší se druhem připojení brzdy. Různé mohou být také typy ovládacích prvků v blízkosti páky nebo brzdy (nebo obou).
Prvním krokem je uvolnění brzdové svorky: U verze s brzdovým třmenem nebo V-brzdou je svorka na vlastní brzdě, zatímco u verze Cantilever je „plovoucí“ a skládá se ze svorky a oblouku, který ovládá oba špalíky na pružině. Poté, co bylo lanko vyjmuto ze svorky, lze pohybovat brzdovou pákou a svorka na páce se odkryje. Otočte regulátor na páce a jeho pojistném kroužku tak, aby byly jejich drážky zarovnány, a nyní můžete část lanka se svorkou vyjmout a poté lze lanko zcela vytáhnout z pouzdra.
Po prozkoumání pouzdra a ujištění se, že nemá žádné problémy, můžete zasunout nové lanko. Přitom doporučujeme nanést na lanko velké množství vysoce výkonného PTFE maziva WD-40 Specialist, které poskytuje vynikající mazání a ochranu snížením tření lanka uvnitř pouzdra a je ideální pro součásti nebo mechanismy vystavené působení vody.
Když je lanko zasunuto do pouzdra, vložte jeho část se svorkou do příslušného sedla brzdové páky, poté otočte regulátorem a jeho prstencovou maticí tak, aby jejich dvě drážky nebyly zarovnané, aby se zabránilo vyskočení brzdového lanka.
Lanko brzdy kola vyčnívá ze spodní části pouzdra. Lanko musí být zasunuto do svorky brzdy (při demontáži uvolněno). Před utažením svorky je třeba oba brzdné špalíky přitáhnout k sobě, aby se přiblížily k ráfku. Držte brzdu v této poloze a utáhněte šroub svorky, která zajistí lanko na místě. Poté ustřihněte lanko 3-4 cm za svorkou. Ujistěte se, že používáte dobré štípací kleště, aby nedošlo k roztřepení ocelových vláken.
Nasaďte speciální kovovou koncovku na odstřižené konce lanek. Tuto koncovku je nutné kleštěmi stlačit (mírně zdeformovat), aby nedošlo k jejímu sklouznutí. Když skončíte, zkontrolujte otáčením pneumatiky (nejlépe s kolem na dílenském stojanu) brzdný účinek a vzdálenosti mezi špalíky a ráfkem. V případě potřeby upravte jejich umístění (různé v závislosti na typu brzdy na kole).
Odmítnutí odpovědnosti
Znázorněné a popsané použití pro víceúčelové produkty WD-40 byly poskytnuty společnosti WD-40 samotnými uživateli. Tato použití nebyla testována společností WD-40 a nestanovují doporučení společnosti WD-40, jak produkty užívat. Při každém použití produktu WD-40 by měl být brán v potaz selský rozum. Vždy se řiďte instrukcemi a berte na vědomí varování na obale.
16 Leden 2021
19 Prosinec 2020
28 Únor 2021
31 Květen 2021
© 2025 WD-40 Company.
Všechna práva vyhrazena