24 Květen 2023
Motorový olej by se měl měnit každých 10 000 km nebo každých 6-8 měsíců, bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Dolévání oleje, když hladina oleje klesá, a jen velmi zřídka provádět úplnou výměnu je chyba, protože přidání nového oleje nemá pro stávající starý olej žádný přínos. Při každé druhé výměně oleje je také vhodné vyměnit palivový filtr, který v té době již není schopen dokonale plnit svou funkci. Alespoň jednou za dva roky je také vhodné při výměně motorového oleje a filtru vyčistit olejový okruh motoru a zbavit jej tak nečistot, stop po kondenzaci a dalších cizích prvků, které se nevyhnutelně hromadí zejména v mazacích okruzích starších vozů. Pokud hodláte provést čištění okruhu motorového oleje, mějte na paměti, že by se mělo provádět před vypuštěním oleje a výměnou oleje a filtru.
Odmašťovač WD-40 Specialist®® Degreaser
Přípravek na čištění okruhu motorového oleje
Klíč na filtry
Klíč na víčko olejové nádrže
Při čištění okruhu motorového oleje je potřeba za účelem odstranění kalů a jiných cizích prvků použít před výměnou použitého oleje specifický přípravek na čištění mazacích okruhů. Tyto přípravky vyčistí vnitřek různých mazacích vedení a také uložení pístních kroužků. Zabraňují také kontaminaci nového oleje zbytky použitého oleje a usnadňují odvádění znečišťujících látek při následném vypouštění. Když je motor studený, přípravek nalijte přes olejovou nálevku. Množství čističe by mělo být úměrné množství oleje v motoru vozidla. Nastartujte motor a nechte jej běžet na volnoběh po dobu 15-20 minut.
Bez ohledu na to, zda jste okruh propláchli nebo ne, je třeba tento úkon provést při dostatečně teplém motoru, aby použitý olej zcela vytekl. Postavte vozidlo na rovnou plochu se zařazeným rychlostním stupněm a zataženou ruční brzdou. Pod olejovou vanu umístěte nízkou širokou nádobu, poté sejměte horní víčko (to, přes které se olej dolévá) a vyjměte měrku. Pomocí vhodného klíče odšroubujte a vyjměte zátku pod olejovou vanou. Olej zcela vyteče do nádoby. POZOR: postupujte opatrně, protože pokud je motor příliš horký, olej může způsobit popáleniny.
Po vypuštění oleje lze vyměnit filtr. Chcete-li vyjmout starý filtr, vyšroubujte jej o půl otáčky tak, že jej pevně uchopíte příslušným klíčem a otočíte proti směru hodinových ručiček. V závislosti na vozidle se mohou upevňovací systémy lišit, proto se řiďte návodem k obsluze. V případě odporu filtru lze jeho uchycení ošetřit uvolňovačem WD-40 Specialist, který velmi účinně pomůže filtr odšroubovat. Po vyjmutí filtru je vhodné vyčistit kryt, ve kterém byl našroubován, a to hadříkem namočeným v motorové naftě.
Nový filtr (stejného typu a velikosti jako ten, který byl odstraněn) má těsnění, které je třeba před montáží navlhčit trochou nového oleje. Vložte vložku do jejího sedla a utáhněte ji rukama, poté pokračujte pomocí klíče (nebo jiným vhodným způsobem). Nedotahujte příliš, aby nedošlo k poškození filtru.
Po skončení odkapávání oleje důkladně vyčistěte zátku vany: některé zátky jsou opatřeny magnetickou destičkou, která slouží k zachycení případných kovových částic přítomných v oleji, čímž se odstraní veškerý usazený materiál. Poté zátku zašroubujte zpět na místo a utáhněte ji klíčem bez vynaložení nadměrné síly. V tomto okamžiku lze horním plnicím hrdlem nalít nový olej. Doporučený typ oleje vždy naleznete v návodu k obsluze vozidla. V závislosti na poloze plnicího hrdla může být nalití nového oleje snadné či obtížnější. Obecně se doporučuje používat trychtýř, aby nedošlo k vylití oleje na motor. Potřebné množství je uvedeno v návodu k obsluze: nenalévejte méně ani více.
Po naplnění zkontrolujte pomocí měrky správnou úroveň hladiny oleje, poté našroubujte zpět hubici, vložte zpět měrku a na několik minut nastartujte motor. Poté měření zopakujte. Může být nutné doplnit malé množství oleje. Po dokončení práce si zapište datum, počet ujetých kilometrů a typ použitého oleje. Pokud se olej vylil na motor, je nejlepším řešením jej setřít hadříkem s odmašťovačem WD-40 Specialist Degreaser, který rychle odstraňuje mastnotu, olej a nečistoty, aniž by zanechával zbytky. Působí okamžitě při kontaktu a lze jej použít na širokou škálu materiálů. Závěrečný nástřik víčka plnicího otvoru, filtru a spodku vany motoru víceúčelovým přípravkem WD-40® Multi Use Product ochrání tyto díly před vodou, blátem, dehtem atd.
Odmítnutí odpovědnosti
Znázorněné a popsané použití pro víceúčelové produkty WD-40 byly poskytnuty společnosti WD-40 samotnými uživateli. Tato použití nebyla testována společností WD-40 a nestanovují doporučení společnosti WD-40, jak produkty užívat. Při každém použití produktu WD-40 by měl být brán v potaz selský rozum. Vždy se řiďte instrukcemi a berte na vědomí varování na obale.
© 2025 WD-40 Company.
Všechna práva vyhrazena