28 Červenec 2023
Existují různé situace, kdy je potřeba výměna brzdového lanka na vašem kole. Většinou se jedná o přirozené opotřebení, jindy se jedná dokonce o prasknutí lanka. Brzdová lanka jízdních kol jsou tvořena z dlouhých ocelových vláken, která mají spojená v jedno lanko velice vysokou odolnost. Na jednom konci najdete kovový prvek, který může být kulatý nebo válcový a umožňuje pevné spojení s brzdovou páčkou. Při častém používání je lanko podrobeno značnému zatížení, a po čase se mohou objevovat příznaky opotřebení. Toto opotřebení se obvykle projevuje ve formě třepení lanka poblíž svorky spojující je s brzdami nebo u páčky. Při nedostatečné péči se může lanko dokonce přetrhnout.
Další častý problém je u kol, která nebyla delší dobu používána a jejichž brzdová lanka a pouzdra nebyla před skladováním řádně usušena a namazána. V takových situacích může dojít ke korozi uvnitř lankového pouzdra: lanko se hůře pohybuje, brzdy jsou méně efektivní a ovládání páčky je těžší než dříve. V takových situacích je nutná výměna lanka a někdy i celého pouzdra.
Šroubovák
Nová brzdová lanka
Imbus
Klíče (nářadí)
Kola s brzdovým systémem z ocelových lanek (tedy nehydraulickým) mohou být vybavena třemi typy brzd:
Tyto různé typy se příliš neliší ve výměně brzdového lanka na kole, ale liší se ve způsobu ukotvení brzdy. Také se mohou lišit ve způsobu ukotvení u brzdové páčky.
Začněte tím, že uvolníte brzdovou svorku. V případě silniční nebo V-brzdy se svorka nachází přímo na brzdě, zatímco u Cantilever systému je svorka “pohyblivá”, skládající se ze svorky a oblouku, který reguluje oba pružinové kolíky. Po vyjmutí lanka ze svorky můžete stlačit brzdovou páčku, tím odhalíte její svorku. Poté otočte regulátor a jeho pojistný kroužek na páčce tak, aby jejich drážky byly seřazeny v jedné rovině, čímž umožníte vyndání lanka z páčkové svorky. Nakonec lze lanko kompletně vyjmout z pouzdra.
Po důkladné kontrole pouzdra a potvrzení, že není poškozené, můžete pokračovat vložením nového lanka. V tomto procesu je doporučeno aplikovat dostatečné množství vysoce efektivního PTFE maziva WD-40 Specialist přímo na lanko. Toto mazivo poskytuje vynikající mazací a ochranné vlastnosti snížením tření lanka uvnitř pouzdra a je ideální pro součásti nebo mechanismy vystavené působení vody.
Po vložení lanka do pouzdra umístěte část s koncovkou do příslušného otvoru na brzdové páčce. Následně otočte regulátorem a jeho prstencovou maticí tak, aby jejich drážky nebyly v souladu, což zabrání vypadnutí brzdového lanka.
Ze spodní části pouzdra pak vyčnívá brzdové lanko. Toto lanko musí být vsunuto do svorky brzdy, kterou jste uvolnili během demontáže. Před utažením svorky se ujistěte, že obě brzdné paličky jsou přitlačeny k ráfku kola. Držte brzdy v tomto nastavení a utáhněte šroub svorky, který udrží lanko pevně na místě. Pokud je lanko příliš dlouhé můžete jej následně uskřípnout asi 3-4 cm za svorkou. Použijte kvalitní štípací kleště, abyste zabránili třepení ocelových vláken.
Na odříznutý konec lanka nasaďte speciální kovovou koncovku. Pro zajištění koncovky proti skluzu ji pomocí kleští mírně stlačte (lehce deformujte). Po provedení těchto kroků zkontrolujte funkci brzdy a vzdálenost mezi brzdovými špalky a ráfkem. Pokud je to potřeba, upravte jejich pozici (toto se liší v závislosti na typu brzd na vašem kole).
Odmítnutí odpovědnosti
Znázorněné a popsané použití pro víceúčelové produkty WD-40 byly poskytnuty společnosti WD-40 samotnými uživateli. Tato použití nebyla testována společností WD-40 a nestanovují doporučení společnosti WD-40, jak produkty užívat. Při každém použití produktu WD-40 by měl být brán v potaz selský rozum. Vždy se řiďte instrukcemi a berte na vědomí varování na obale.
© 2025 WD-40 Company.
Všechna práva vyhrazena