18 Duben 2021
Mazání kormidla lodi je úkol, který vyžaduje trpělivost a čas, protože aby bylo možné jej provést dobře, je třeba vzít v úvahu mnoho faktorů. Kormidlo lodi je sada mechanismů a kabelů, které pohybem kormidla umožňují lodi otáčet se, měnit směry nebo udržovat stálý kurz. Jedná se o velmi odlišné systémy v závislosti na typu lodi: motorový (s přívěsným nebo vestavěným motorem) nebo plachetnice. U lodí s přívěsnými motory (jako jsou čluny atd.) kormidlo působí na samotné tělo motoru, které se může otáčet doprava nebo doleva: ponořený nástavec motoru je kromě vrtule opatřen tvarovanou částí, která funguje jako kormidlo. Jak mazat kormidlo lodi?
U plachetnic je kormidlo nasazeno na svislou osu, na které je také připevněn určitý konektor, který je ovládán pomocí táhel, které vycházejí z kormidlového kola. Jeho otáčení poté otočí nápravu a následně kormidlo. Tyto dva systémy mají různé složitosti a vyžadují odlišnou péči a údržbu.
Pokud jde o přívěsný motor, je směrován doprava nebo doleva působením kormidla, které prostřednictvím skříně s vnitřními mechanismy působí na kabel táhla. Tento kabel je vložen do robustního pláště, které vede podél vnitřku lodi a dosahuje k motoru. Zde je spojen s ocelovou nápravou (zpátečkou), která se skládá z teleskopické tyče, která proniká příčně do pevné části těla motoru (uvnitř pouzdra) a vystupuje na opačné straně. Zde je přišroubován k tvarované tyči, která je připojena k pohyblivé části motorové jednotky. Zpátečka a související objímka jsou díly, které vyžadují mazání.
Přívěsný motor, je směrován doprava nebo doleva působením kormidla, které prostřednictvím skříně s vnitřními mechanismy působí na kabel táhla. Tento kabel je vložen do robustního pláště, které vede podél vnitřku lodi a dosahuje k motoru. Zde je spojen s ocelovou nápravou (zpátečkou), která se skládá z teleskopické tyče, která proniká příčně do pevné části těla motoru (uvnitř pouzdra) a vystupuje na opačné straně. Zde je přišroubován k tvarované tyči, která je připojena k pohyblivé části motorové jednotky. Zpátečka a související objímka jsou díly, které vyžadují mazání.
Pomocí klíče s vhodným průměrem uvolněte šroub, který spojuje zpátečku s tvarovanou tyčí, která se připojuje k pohyblivé části motoru. Poté otočte kormidlem kormidla tak, aby se celá vratná tyč vrátila zpět do objímky. Poté na opačné straně zcela odšroubujte převlečnou matici, která drží zpátečku v objímce, a poté ji úplně odstraňte.
Zpátečka bude obvykle stále namazána, ale toto mazivo bylo znečištěno mořskou vodou a solí, pravděpodobně bude zapečené a musí být odstraněno. Vnější stranu zpátečky a teleskopickou tyč nasprejujte rychle účinkujícím odmašťovačem WD-40 Specialist Fast Acting Degreaser, který rychle a beze zbytku odstraní starý tuk. Působí okamžitě při kontaktu a lze jej snadno odstranit. Díl ošetřujte, dokud není zcela čistý a bez mastných zbytků. To samé proveďte v posuvném pouzdru, poté zasuňte tenkou tyč s hadříkem k ní připevněným tam a zpět a dokončete čištění.
Všechny tyto části: teleskopická tyč, zpátečka a vnitřek pouzdra musí být namazány lithiovou vazelínou WD-40 Specialist Bílá lithiová vazelína, která díky svému hustému složení zajišťuje dlouhodobé mazání. Nekape a zůstává na povrchu. Snižuje tření a usnadňuje ovládání pohyblivých kovových částí. Je ideální pro aplikaci na kovové díly, které nelze pravidelně mazat, zejména venku.
Zasuňte teleskopickou tyč zpět do zpátečky a poté celou dovnitř pouzdra. Poté utáhněte matici, která připevňuje tyč k lanku táhla. Nyní pohněte kormidlem, aby se navíjecí hlava dostala z těla motoru, nakonec znovu připojte hlavu k tvarované tyči a bezpečně utáhněte spojovací matici.
Kormidlo plachetnice je uloženo na pevné svislé ose, která se otáčí na speciálních pouzdrech. Na nápravě je namontován kovový „sektor“, který je spojen se dvěma konci řetězu pomocí speciálních ocelových tyčí (hrotů), které jsou zasazeny na ozubené kolo, které se otáčí kormidlovým kolem. V praxi se kormidlo řídí tímto sledem: kormidlové kolo – ozubené kolo – řetěz – oje – sektor – osa kormidla – kormidlo.
Výše uvedené prvky je třeba kontrolovat jeden po druhém, počínaje ozubeným kolem a poté pokračováním k řetězu a ojím. Nejlepší je použít na tyto dříve namazané součásti rychle účinkující odmašťovač WD-40 Specialist Fact Acting Degreaser, který odstraňuje veškeré ztvrdlé tuky a kaly z různých součástí. Totéž proveďte s čepovými podložkami a nastavitelnými spojovacími tyčemi, které je spojují s kovovým sektorem pohonu. Všechny tyto části důkladně očistěte hadrem.
Všechny zkontrolované mechanismy musí být poté ošetřeny bílou lithiovou vazelínou WD-40 Specialist Bílá lithiová vazelína, přičemž kromě seřizovací matice sektorových táhel je třeba věnovat zvláštní pozornost článkům řetězu k čepovým podložkám. Po namazání pohněte kolem, aby se přípravek lépe distribuoval po celé mazané části.
Odmítnutí odpovědnosti
Znázorněné a popsané použití pro víceúčelové produkty WD-40 byly poskytnuty společnosti WD-40 samotnými uživateli. Tato použití nebyla testována společností WD-40 a nestanovují doporučení společnosti WD-40, jak produkty užívat. Při každém použití produktu WD-40 by měl být brán v potaz selský rozum. Vždy se řiďte instrukcemi a berte na vědomí varování na obale.
14 Listopad 2020
8 Únor 2021
© 2025 WD-40 Company.
Všechna práva vyhrazena